Thursday, May 5, 2016

So, how was ur labour journey on 24th april?

Alhamdulilah. 11 hari dah berlalu lahirnya anak aku diberi nama muhammad rakeem ke dunia ini.
Setelah 41 minggu dan 1 hari aku mnyerah diri ke hospital ampang pada 23th april. Bermalam lah aku kat hosp. Perasaan ketika itu? Dok pk esok kene induce. Mcm mn lah gayanya?
Sakit ke? Boleh ke aku bersalin normal sbb mostly cite aku dgr induce cnfirm czer.
Yes, aku lahir secara czer. Tp aku tk kene induce pn.

8 pagi, 24th april.
Nurse dah panggil semua mangsa2 induce g bilik doc. Doc nk check.
Smpi giliran aku. Doc pompuan, Dr Liza, seluk. Ok dah 3cm.
Terus masuk labour room. Gembira weh! Haha.
Pnye lah msg semua org ckp dh bkk 3cm. Msg husband cpt2. Nurse pn suh call husband suh dtg.
So bermulalah kehidupan aku di bilik LR bmula jam 9.20am.
Husband aku msk LR 10am. Midwife aku kak Mala. Baik sgt. Die suh pesan suh laki aku mkn siap2.
Sbb dh msk LR ssh nk kua dah.
Air ketuban dipecahkan pada jam 10am. Sakit! Sbb doc Syamimi tu kasaq gile. Tak padan gan bdn kecik molek. Buat keje kasaq. Seluk pn kasaq. Kak Mala seluk relax2 je. Aku leh tahan lg.
Then bermula episod aku diberi ubat tahan sakit. Pada jam 11 mcm tu aku dimasukkan ubat kuatkan kontraksi. So dibiarkan dgn laki aku dlm bilik tu. Disebabkan ubat tahan sakit aku jd nantok dan tdo. Sebelum tu kak Mala ada bgtau, awak bersalin awal dan cepat ni. Sbb bawah awak sgt lembut dan kepala baby dah kebwh. SERONOK WEH. Jam 3 ptg seingat aku, kontraksi dah mula kuat. Tp aku masih chill2 lg. Doc check bukaan baru 3-4 cm. KECEWA!

 Aku semakin sakit.

Jam 6 petang. Waktu sepatutnya aku bersalin. Check bukaan masih 3-4 cm.

Terjadilah suatu decision, aku perlu diczer! Atas alasan kontraksi makin kuat dan tiada bukaan. Ditakuti rahim akan MEMBENGKAK! aku pasrah. Sign surat czer. Katanya aku akan di czer jam 7pm.

Operation theater FULL!
Sebab ade kes tumpang darah dan pesakit tu khilangan 2 liter darah.
Sebab ade kes dari PAC baby dalam perut tak gerak.

Masih menunggu utk msk OT.

MasyaAllah. Tak tahan weh sakitnye. Setiap 5 mnt sakit kuat sgt. Sepatutnya aku dh leh bersalin ketika itu. Doc and kak Mala pn risau. Die tye ade rs nk teran tk. Aku ckp tak. Baby pula tidur. Kui 7 check bukaan. Dah 6 cm. doa aku weh spjg tu tlg lah buka lagi. Check kui 8 pn same jugak. Last check b4 masuk OT, pn masih 6 cm. redha. Jam 10.

Jam 11.30pm on 24th April, alhamdulilah. Keluarlah baby muhammad rakeem ke dunia.



Sayang anak mak. Sayang anak abah. 🐣😀



No comments:

Post a Comment